Latexfog, 63år och resk!

Idag har jag varit ledig, eftersom jag har jobbat kväll denna veckan. Så min    3-dagarshelg började 00:53 i natt. Som alla andra lediga fredagar har jag varit vid huset och grejat. Spacklat dörrfoder och kletat med latexfog blev dagens projekt. Latexfog är ett riktigt klet, men det blir väldigt bra finish och det är lättarbetat.




Älsklingens mamma, alltså min svärmor, fyller 63 år idag så vi har varit och gratulerat henne. Och som alltid var det fullt hus när fyra av hennes söner med respektive var där. Som ni kan se på bilden ovanför var Anders och Emmelies lilla dotter Anja med och grattade farmor. Hon undrade att vad det var som blixtrade till lite då och då. Sen hade även några av hennes fyra döttrar varit där tidigare. Det är inte bare bara att fylla år, utan det blir mycket kaffe att koka och många smörgåsar att göra. Tal på smörgåsarna, så fick vi räksmörgåsar och köttbullsmörgåsar med röbetsallad. Det var mycket gott! Är det något som svärmora kan så är det när det har med mat att göra. Hon har ju som sagt "matat" några ungar genom åren.

Igår, torsdag, var Jimmy och jagade älg i Fredros i det snöande vädret. Fredrik eller Fejjå som vi kallar honom var också med. De fick fem älgar totalt, en liten tjur, en liten ko och tre kalvar, så det måste ha smöllö bra där bort i skogen. På bilden kan ni se hur en jägare ser ut kl. 06:30 på morgonen.





Ja, då har jag en sak till att skriva om idag, så Carro, detta är viktiga rader till dig om du vill veta vad resk är. Det är som en ugnspannkaka gjord på pannkakssmet och riven potatis. Mycket gott med bacon och lingonsylt till. Det ska du pröva, så här får du receptet.

RESK:
2L riven potatis, 2ägg, 3DL mjölk och 3/4DL mjöl
Då vispar du först ihop smeten och sen river du potatisen som du sen häller i smeten. Du smörar en form och häller allt i den, in i ugnen på 225 grader i 45 min. Och då steker du baconet under tiden.
Är du då (väldigt) snabb kan du ju sticka ut i skogen och plocka lingonen, åka hem igen och göra lingonsylten som du ska ha till. Det är inte så många som brukar hinna det, men någon kanske det finns ;0) Eller så finns ju faktiskt alternativet att köpa den på ICA, vilket är betydligt bekvämare.
Ja, nog om detta nu.........Resk är Supergött!

Nej nu mina vänner ska det bli fredagsmys med hyrfilm och snacks......och gubben förstås. Hoppas ni får en bra helg! Tjollahopp!


Kommentarer
Postat av: Fredrika

Ha en skön helg :) kram

2009-11-07 @ 09:21:07
URL: http://gikasasja.blogg.se/
Postat av: Caroline

Kan man inte steka den där smeten i panna? Det gjorde morsan jämt förr. Kallades Rårakor om jag minns rätt!

2009-11-07 @ 11:56:03
Postat av: Angelica

Vet inte om det är samma sorts smet???? Kan man säkert!

2009-11-07 @ 18:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0