Kurs hela veckan!

Denna veckan har jag och 7 personer till varit på sorterkurs. Den hölls på jobbet. Det var 6 personer från Edanesågen och 2 personer från Årjängs Såg. Det har varit en massa övningar under veckan och idag (fredag) hade vi två prov. Ett teoriprov och praktiskt prov som bestod av tre delar. Teoriprovet gick ju rätt bra faktiskt.......FULL POTT :0) 45/45. Det praktiska provet gick också bra 39/45, så av 90 möjliga poäng fick jag 84. Inte illa pinkat! Vilket betyder att jag nu är utbildad norsk konstruktionsvirkessorterare.

Hela kursen var på norska, så lite språkkurs blev det också. Jag började tom skriva en del ord på norska. Man pratade lite också faktiskt. Om ni undrar vad olika kvistar och andra fel heter på norska så är det bara att ni hör av er ;0) Alla 8 blev godkända, vilket jag tror var bra, för de sa att oftast är det någon som inte klarar proven, men det fixade vi :0) Järngänget!

Under måndag - torsdag har vi haft teori och praktiska övningar på en massa plank. Vi har tragglat och tragglat.



På bilden ovan, till höger ser ni vår kursledare Jan, som vi alla gillade. Han var bra och man lärde sig på ett enkelt sätt.
På bilden till vänster ser ni när vi sitter och har teori.



På bilden längst ner till vänster ser ni en av killarna som var från Årjäng. Han heter Henrik och efter en del pratande kom vi fram till att han hade jobbat med min Jimmy på 350-banan på verken. De hade säkert en del skoj och bös ihop kan jag tänka mig. Världen är bra liten ibland!
Vi tittade på många, många plank av olika dimensioner och slag. Vi tog in många paket och plockade ut bitar för bedömning. Vi har kollat kvistar, sprickor, röta, toppbrott, vresved, flatböy, kantkrok och mycket annat. Vi var ett  roligt och bra gäng. Vi hade riktigt kul ihop!



Här sitter hela gänget! Erik, Simon, Fredrik, Per, Nellie, Henrik och Pia. Denna veckan har gått fort, men det är väl så att 
Det går fort när man har roligt!






Kommentarer
Postat av: Mamma och Pappa

Duktig lilla gumman. Kramiz

2010-03-28 @ 22:27:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0